Valikoivuuden voiman hyödyntäminen

Valikoivuuden
voiman hyödyntäminen

Jos sinulla olisi rajattomasti resursseja ja loputtomasti voimaa, voisit hääriä miten vain. Koska käytettävissäsi olevat resurssit – aika, raha ja energia – ovat rajalliset, kannattaa puida tarkkaan, mihin paukkusi kohdistat.

Surffaaja ottaa rennosti ja odottelee kunnes suuri aalto tulee. Petolintu liitelee ilmavirroilla ja iskee vain silloin, kun saalis on näkyvissä. Aikaansaava ihminen punnitsee tarkkaan, mihin asioihin hän kohdistaa resurssinsa ja miksi. Vastakohtana on satunnainen räiskyvä hääriminen joka suuntaan.

Tässä onkin tärkein ero aikaansaavien ja aikaa kuluttavien ihmisten välillä. Aikaansaava ihminen priorisoi ja hänellä on selkeät valintakriteerit priorisointinsa pohjaksi.

Valikoiva ihminen jakaa valintansa kahteen osaan: mitä teen ja mitä en tee. Jos valitseminen on vaikeaa, on pois valitseminen monta astetta vaikeampaa.

Omat valintakriteerisi alkavat löytyä, kun uskallat lähestyä isoa kysymystä:

Mitä varten teen asioita?

Kysymys koskee yhtä lailla pieniä kuin isojakin tehtäviä. Itse asiassa isot tehtävät koostuvat monista pienistä. Tämän kautta jokapäiväiset valinnat nousevat merkityksellisiksi.

Dan Kennedyn toteaa kirjassaan ”No B.S. Wealth Attraction for Entrepreneurs”, että suuri kysymys kannattaa kääntää muotoon:

Mitä lisäarvoa haluan tuottaa muille?

Jos haluat saada hyviä tuloksia, sinun tehtäväsi on Kennedyn mukaan tuottaa mahdollisimman paljon lisäarvoa muille. (Lisäarvo on niitä muotitermejä, joita tällä hetkellä viljellään ymmärtämättä välttämättä, mitä ne oikein tarkoittavat. Yleensä haluan välttää muotitermejä, mutta teen tässä poikkeuksen.) Näin ollen lisäarvotarkastelu auttaa löytämään omaa priorisointia ohjaavia valintakriteereitä.

  • Asiantuntemuksesi – Mitä osaat ja tiedät
  • Asiantuntijuutesi – Mitä sinun tiedetään osaavan ja tietävän
  • Taitosi – Miten teet jonkin asian
  • Tuottavuutesi – Mitä saat aikaiseksi
  • Tehokkuutesi – Miten saat tehtyä sen, mitä teet
  • Tuloksellisuutesi – Miten hyvin teet sen, mitä saat tehtyä
  • Organisointisi / monistamisesi – Miten saat asioita tehtyä muilla keinoilla kuin manuaalisella työllä
  • Vaikuttamisesi – Mitä saat muut tekemään
  • Suhteesi – Keitä tunnet
  • Tunnettuutesi – Miten hyvin kohdeyleisösi tuntee sinut
  • Maineesi – Mitä muut tietävät sinusta
  • Visiosi – Mitä sinä näet ja muut eivät

Katso yllä olevaa listaa. Kaikki kohdat vaikuttavat omalla tavallaan muille tuottamaasi lisäarvoon.

Valikoivuuteen tottumaton ihminen voi lamaantua tämän listan edessä. ”Pitääkö minun nyt lisätä tekemistä entisestään? Teen jo niin hirveän paljon.”

Tässäkin pätee periaate, että vähemmän on enemmän. Laatu korvaa määrän. Paukkujen tarkempi kohdistaminen on kaiken a ja o.

  • Voit olla kahden tieteenalan tohtori, mutta asiantuntemuksesi voi silti olla tavoitteesi ulkopuolella.
  • Voit olla kulmakunnan taitavin ihminen monissa asioissa, mutta siitä ei välttämättä ole mitään apua, jos oikeasti haluat tehdä jotain muuta.
  • Tehokkuutesi on arvoton, jos se kohdistuu vääriin asioihin.
  • Sinulla voi olla iso organisaatio käytettävissä, mutta teetät ihmisillä paljon turhia töitä.
  • Saatat tuntea ison määrän tärkeitä ihmisiä, mutta he voivat olla haluamasi toiminnan kannalta ulkopuolisia.
  • Sinulla voi olla hyvä maine joissain piireissä, mutta niillä piireillä ei välttämättä ole mitään tekemistä tehtäväkenttäsi kanssa.

Voisin jatkaa listaa loputtomiin, mutta ymmärrät varmaan jo viestini.

 

© Innomieli Oy – 2020

y-tunnus 0863360-3